loading...

بیگ بلاگستان

بازدید : 49
شنبه 7 اسفند 1400 زمان : 12:05

نهال گردو يکي از محبوب ترين و پر سود ترين ارقام در کشور ميباشد، کاشت و بهره برداري اصولي از اين درخت ميتواند تضمين اقتصادي مناسب را داشته باشد. پس با ما همراه باشيد براي کسب اطلاعات بيشتر.

نحوه کاشت نهال گردو

بعد از خريد نهال نوبت به احداث باغ گردو و مراقبت‌هاي بعد از آن مي‌رسد. نحوه کاشت درخت گردو داراي نکات مهمي است که در صورت عدم رعايت اصول و شيوه صحيح کاشت نهال، نتيجه مطلوب و قابل قبولي بدست نخواهيد آورد. اما شما با رعايت اصولي که در اين مقاله از سايت نهالستان اکين نهال ذکر مي شود، بهترين نحوه کاشت نهال گردو را فرا خواهيد گرفت.
آموزش روش کاشت نهال گردو در گلدان به اين مقاله اضافه شد.

کاشت نهال گردو در پاييز

بهترين فصل کاشت گردو در پاييز است چون ريشه گياهان به هواي خنک نياز دارند. همچنين در فصل پاييز و زمستان بارندگي زياد است و نياز آبي گياهان که در اوايل کاشت بسيار زياد است، برطرف مي‌شود.

نحوه کاشت نهال گردو

نحوه کاشت درخت گردو به اين شکل است که يک شب قبل از کاشت نهال، بايد آن ها را در آب قرار داده تا به اندازه کافي عمليات آبگيري توسط ريشه ها صورت پذيرد.
به ريشه ها خوب نگاه کنيد. اگر قسمتي از آن صدمه ديده، آن را با قيچي جدا و هرس کنيد. توجه داشته اشيد که ريشه ها هنگام تهيه سالم و سلامت باشند.

فاصنکته بسيار مهم در کاشت نهال گردو اين است که ريشه هاي نهال نبايد در معرض نور و هوا بگيرند، اگر زمان بيشتري براي عمليات چاله نياز داريد، حتما حواستان به اين نکته درباره ريشه ها باشد.
براي جلوگيري از قرارگيري ريشه با نور و هوا، دور آنها را با کيسه پلاستيکي سياه پوشانده يا بصور موقت در درون خاک يا ماسه قرار دهيد.له کاشت نهال را ?×? در نظر بگيريد و عمق چاله ها رو ?? سانت و عرض چاله ها رو ?? سانت بزنيد.

ته چاله يک بيل کود پهن کهنه با خاک قاطي کنيد و نهال را وسط چاله گذاشته و چاله را پر از خاک کنيد و يک سطل آب براي هر نهال بريزيد. در اين مرحله کود شيميايي و … نزنيد.
دقيقا اوايل فصل بهار، از سر نهال ?? سانت با قيچي بزنيد و سپس با چسب باغباني بپوشانيد. به اين فکر نباشيد که نهال کوچک مي شود بلکه به فکر رشد خوب اندام هاي رويشي نهال باشيد.

از اوايل فروردين ماه تا اواخر ارديبهشت ماه هر دوازده روز يک بار و از اواخر ارديبهشت ماه تا اواخر شهريور ماه هر هفته يک بار آبياري کنيد. دقت کنيد هر نهالي که کاشته مي شود، سال اول و دوم به خوبي آن را آبياري کنيد.

اگر فضايي که در آن کاشت نهال را آغاز کرده ايد در معرض بادهاي فراوان و سنگين است، در کنار نهال خود، چوب يا چوب هايي را در زمين فرو برده و آن را به نهال خود ببنديد.
اين عمل باعث مي شود که بادهاي شديد، به نهال آسيب نرسانند، گاهي ممکن است تا چند سال اين چوب ها، به نهال ها بسته بمانند.

روش کاشت نهال گردو در گلدان

روش کاشت نهال گردو در گلدان به اين صورت است که در قدم اول بايد گردوهاي سالم را به مدت 48 ساعت داخل آب نگه داري کرد. پس از اين مدت يک شکاف بالاي گردوها ايجاد کنيد.

حال نوبت به انتقال گردوها به داخل ظرف مي رسد. قبل از آن بايد ظرفي را با سنگ ريزه ها پر کنيد و گردوهاي مرطوب را روي سنگريزه ها بريزيد و روي آن‌ها يک دستمال مرطوب قراردهيد تا رطوبت به تمام گردوها برسد. براي اطمينان از اين مورد مي توانيد با آبپاش روي گردوها مقداري آب اسپري کنيد.

ظرف آماده شده را به مدت 1 ماه تا 45 روز کنار بگذاريد تا گردوها جوانه بزنند. پس از اين که گردوها جوانه زدند آن ها را به درون خاک منتقل کنيد و شاهد به بار نشستن گردوها باشيد. اين روش کاشت نهال گردو در گلدان بود که خيلي از همراهان نهالستان اکين درخواست آموزش آن را داشتند.

بهترين زمان کاشت نهال گردو

فصل پاييز زمان کاشت نهال گردو است. اگر بخواهيم به طور دقيق بهترين زمان کاشت نهال گردو را بيان کنيم، از اواخر فصل پاييز تا اوايل فصل بهار است. در اين زمان شرايط خاک و آب و هوا شرايط خوبي را براي کاشت نهال گردو دارد. با توجه به حساسيت نهال ها به سرما در فصل زمستان اقدام به کاشت نهال گردو نکنيد.

اقدامات مهم بعد از کاشت نهال گردو

حال که با نحوه کاشت درخت گردو آشنا شديد بايد بدانيد که بعد از کاشت نهال، اگر اين کارها را انجام ندهيد، نهال‌هاي خود را از دست مي‌دهيد.

?? کار اول: پس از کاشت نهال گردو چند ضربه محکم به زمين بزنيد تا خاک در محل سفت شود يا با جفت پاهايتان چاله نهال را سفت کنيد.

?? کار دوم: بعد از سفت کردن، درخت کاشته شده را حداقل ?? ليتر آب بدهيد. پس از يکي، دو ساعت از کاشت درخت، دوباره آن را آبياري کنيد. واقعا نمي توان ميزاني را براي آبياري همه نهال ها و در همه اقليم ها بيان کرد اما بايد آن را مرتب و با توجه به آب و هواي منطقه و نياز گونه درخت آبياري کنيد.

?? کار سوم: حتما در موقع کاشت نهال هاي اسفندماه، سرزني نهال را فراموش نکنيد. اگر نهال ها را سرزني نکنيد، احتمال خشگيدگي بالاست چون سرزني نهال باعث تحريک ريشه شده و نهال را مجبور به رشد مي کند.

اگر تا بحال سرزني انجام نداده ايد، براي نهال هاي ميوه از پيوند به بالا ?? سانت سرزني بصورت مورب بزنيد و بعد چسب باغباني به محل زخم بزنيد.

آبياري نهال گردو يکي از کارهاي مهم در زمان نگهداري و مراقبت از درخت گردو است. براي آشنايي بيشتر با ميزان ابياري نهال گردو، مقاله آبياري درخت گردو را مطالعه کنيد.

شرايط کاشت درخت گردو | شرايط کاشت نهال گردو

5 نکته مهم در شرايط کاشت درخت گردو وجود دارد که بدون توجه به آن‌ها کاشت و پرورش نهال گردو ممکن نيست.

  1. ارتفاع از سطح دريا

ارتفاع بالاتر از سطح دريا به معناي سردتر بودن منطقه جغرافيايي است. اگر در اين مناطق قصد کاشت نهال گردو را داريد، بايد ارقام مقاوم را انتخاب کنيد. خريد نهال گردو چندلر براي اين مناطق مناسب است.
اگر در ارتفاع ???? تا ???? متر قصد کاشت درخت گردو را داريد، نهال گردو فرنور گزينه مناسبي است. گردوي مناسب ارتفاع 2000 متر فرنور است.

  1. ديرگل يا زود گل

نکته مهم ديگر در خريد نهال گردو دقت به ديرگل يا زود گل بودن نهال است. نهال هاي دير گل براي مناطق سرد مناسب‌تر هستند.

  1. زود بازده يا دير بازده

برخي از نهال‌هاي گردو مانند نهال گردو ژنوتيپ اکين نهال در سال اول شروع به محصول دهي مي‌کنند. برخي ديگر مانند نهال گردو چندلر، نهال گردو فرنور، نهال گردو پدرو و… نيز در سال اول و دوم شروع به محصول‌دهي مي‌کنند.
ميزان برداشت گردو آن‌ها در سال حدودا ?? تا ??? کيلوگرم گردوي خشک است.

  1. خاک مناسب
  1. درخت گردو در اکثر خاک‌ها به دليل مقاوم بودن قابليت رشد را دارد. خاک هاي شني و يا لومي، گزينه بسيار مناسبي براي کاشت درمقاومت در برابر آفات و بيماري ها

خاک مناسب براي کاشت نهال گردو

اولين نکته اي که درمورد بهترين مکان براي کاشت گردو بايد به آن دقت نمود، زمين و خاک آن است. زميني که قرار است در آن نهال گردو کاشته شود بايد داراي خاک حاصلخير و غني باشد.
اگر فضاي زمين باغچه مانند است، بايد دقت کنيد که زمين عاري از هرگونه گچ، سيمان و بقاياي ساختمان باشد. سپس کاري که بايد انجام شود، غني کردن زمين و خاک مکان مربوطه است.

براي غني کردن خاک مناسب براي کاشت نهال گردو بايد مقداري خاک زراعي مرغوب از زمين زراعي يا مکاني مشابه تهيه کرد و سپس آن را با کود حيواني پوسيده به همراه ماسه به مقداري که حداقل يک متر و نيم از ارتفاع باغچه را در بر بگيرد، مخلوط کرد.

خاک مناسب براي کاشت نهال گردو

بايد توجه داشت اگر مقدار ماسه بيشتر از يک متر و نيم باشد، بهتر است. زيرا ريشه درختان، بيشتر از يک مترو نيم در اعماق زمين فرو مي روند که يکي از نکات بهترين مکان براي کاشت گردو نيز دقت به همين موضوع است.

تفاوت خاک زراعي مرغوب با نامرغوب

خاک زراعي خوب داراي رنگ تيره بوده و از قهوه اي و قرمز به سمت تيره و سياهي نزديک است. حتما دقت کنيد که خاک تهيه شده مرغوب باشد و از سطح زمين (حداکثر 30 سانتي متر) جمع آوري شود.

تفاوتلازم است بدانيد که خاک زراعي نامرغوب رنگي کمرنگ و متمايل به زردي و خاکستري دارد و در حالت خشک، چسبنده بوده و از هم جدا نمي شود، اما خاک زراعي مرغوب علاوه بر خصوصيات رنگي تيره که در بالا ذکر شد، به اين شکل است که اگر در مشت فشرده شود، ذرات آن بهم مي چسبد و با يک ضربه کوچک نيز از هم جدا شده و پودر مي شود.

عمق چاله براي کاشت نهال گردو

در کاشت نهال درختاني که ريشه طويل و درازي دارند مثل گلابي و نهال گردو پيوندي، نياز است که عمق و عرض چاله آن ها بيشتر باشد که مقدار و حدود آن 0.5 متر و عمق 75 سانتي متر است.

نکته: توجه داشته باشيد اين مقدار براي خاک بدون سنگلاخ مناسب است. در غير اين صورت براي رعايت اصول و شيوه صحيح کاشت نهال گردو، عمق آن را بايد بيشتر و حدود 2 متر افزايش دهيد.

در باغ ها بهتر است که چاله نهال گردو عميق تر باشد، زيرا نم و رطوبتي که در فصل بهار در چاله ها بوجود مي آيد، باعث تکثير موجوداتي ريز مي شود که بسيار براي خاک و نهال مفيد است.

نکات مهم در کاشت نهال گردو

  • محل قرار گيري پيوند بسيار مهم است. بعد از کندن خاک براي کاشت نهال گردو و آماده سازي شرايط مناسب کاشت، محل پيوند بايد حدود 15 سانتي متر از سطح خاک بالاتر باشد تا ريشه ها به طور مرتب در خاک قرار گيرند و درهم تنيده نشوند.
  • معمولاً مقداري خاک به شکل کله قند در انتهاي چاله نهال ريخته شده و ريشه هاي نهال را به طور مرتب روي آن قرار ميدهند. ريشه ها با خاک زهکشي پوشانده شده و مي توانيد ناحيه اطراف نهال ها را در يک کاسه شکل دهيد تا آب به خوبي حل گشته و در نهايت جذب ريشه شود.
  • نهال را عمود بر سطح زمين قرار دهيد و بررسي کنيد که از دو طرف نيز يکسان و تراز باشد.
  • قبل از آب دادن، معمولاً خاک اطراف گياهچه با يک ضربه پا فشرده گشته و فوراً آب گيري انجام مي شود. از آن پس بايد نهال ها آبياري شوند تا گياه ريشه هاي جديدي توليد کند و بيشترين ميزان رطوبت خاک را داشته باشد.

نکات مهم در کاشت نهال گردو

  • ارتفاع چاله ها بهتر هست ?? سانت و قطر ?? سانت باشد.
  • از ريختن کودهاي حيواني نپوسيده به شدت خودداري کنيد. (براي تقويت رشد بيشتر اندام هاي رويشي از اواخر فروردين ماه کودهاي شيميايي اطلاع خواهيم داد تا استفاده بکنيد)
  • دقت شود محل پيوندها حتما ?-?? سانت بالاتر از سطح خاک باشد.
  • موقع کاشت نهال گردو بايستي به شاخه اصلي (رنگ محافظ تنه) با قلم مويي رنگ آميزي بکنيد. اين رنگ را ميتونيد از محصولات کشاورزي تهيه کنيد.
  • براي زمين‌هايي که طريقه آبياري درخت گردو بصورت غرقابي است و قطره اي نيست، حتما براي هر نهال تشتک درست بکنيد تا موقع آبياري نهال گردو، آب با تنه نهال برخورد نکند و باعث آفت و پوسيدگي طوقه نشود.
  • آبياري نهال گردو بلافاصله پس از کاشت بايد انجام شود.
  • فواصل استاندارد براي کاشت نهال هاي مجموعه اکين نهال به ترتيب زير است:
    کاشت گردو پيوندي: ?×? متر
    کاشت گردو ژنوتيپ: ?×?
    کاشت انگور: ?×?.?
    کاشت بادام: ?×? يا ?×?
    کاشت گيلاس، آلبالو و زردآلو: ?×? يا ?×?
    کاشت سيب، گلابي و به: ?×?
    کاشت هلو و شليل: ?×?

چالکود درخت گردو

زماني که درخت در حالت استراحت و خواب زمستانه است (يعني از اواسط پاييز تا اواخر زمستان) چالکود درخت گردو را مي توان انجام داد.
چالکود را بايد در قسمت سايه انداز درخت و با عمق چاله ?? سانت ايجاد کرد که در ويديو به طور دقيق، محل ايجاد چالکود نشان داده شده است.
مناسب ترين کود براي چالکود (محتويات چالکود) کود پوسيده گاوي و کود گوگرد بنتونيت دار است

نکات بسيار مهم درباره چال کود درختان

در ادامه دو نکته مهم که سؤال بسياري از باغداران عزيز است را موردبررسي قرار مي‌دهيم.

داخل چال کود چي بريزيم؟

يکي از مهم‌ترين عناصري که در خاک است مواد آلي است که در کودهاي دامي و ورمي کمپوست وجود دارد.
بهترين موادي که مي‌توان داخل چال کود ريخت، ورمي کمپوست است. البته ورمي کمپوست نسبت به کود دامي تا 5 برابر گران‌تر است ولي به همان اندازه کيفيت و مزاياي بيشتري دارد. اما اگر صرفه اقتصادي ندارد مي‌توانيد از کود دامي کاملاً پوسيده استفاده کنيد.

آيا مي‌توان کود را نپوسيده داخل چال کود بريزيم؟

به دو دليل نمي‌توان کود نپوسيده را داخل چال کود ريخت.

اول اينکه که فعاليت پوسيدن گرمازا است، وقتي کود نپوسيده داخل چال کود بريزيد اين گرما کنار ريشه ممکن است، ريشه را بسوزاند.

دوم اينکه براي پوسيدن نياز به نيتروژن است و نيتروژني که قرار است ريشه مصرف کند، کود براي پوسيدن خودش استفاده مي‌کند.

رمز پويايي نهال

براي موفقيت در کاشت نهال گردو ابتدا ريشه آن ها را قبل از کاشت، به مواد چسبنده و ضد عفوني کننده آغشته مي کنند. به اين فرايند پراليناژ گفته مي شود. يک بشکه 100 ليتري تهيه کنيد و درون آن آب بريزيد.

سپس 6 کيلوگرم پهن الک شده و 9 کيلوگرم رس الک شده به همراه 31 گرم سم قارچ کش مثل بنوميل را با آن مخلوط نماييد. قبل از کاشت نهال خود، ريشه ها را به آين ماده آغشته کرده و سپس فرايند کاشت را ادامه دهيد.

مهم ترين فوايد پراليناژ

مهم ترين مزاياي اجراي پراليناژ اين موارد است:

حفاظت فيزيکي از ريشه‌ها

جلوگيري از کاهش رطوبت و خشکيدگي ريشه‌ها در طي عمليات انتقال و کاشت نهال

به وجود آمدن فضايي رابط ميان ريشه و خاک (فضاي ايجاد شده باعث بهبود تبادل مواد غذايي و آب ميان ريشه و خاک مي‌گردد)

جذب رطوبت و حفظ آن توسط ريشه‌هاي جوان

تحريک رشد ريشه که منجر به حيات و مستقر شدن نهال در خاک مي گردد

جمع بندي؛ کاشت درخت گردو

همان طور که ميدانيد بهترين آب و هوا و شرايط براي پرورش نهال گردو، آب و هواي سردسيري و زمستاني است.
بعد از اينکه بهترين نهالستان را براي خريد محصول مورد نظر خود انتخاب کرديد، ميتوانيد از مشاورين و مهندسين کشاورزي نهالستان مورد نظر براي کاشت هر چه بهتر محصول خود کمک بگيريد تا بتوانيد در سريع ترين زمان ممکن بهترين محصول و با باردهي بالا را داشته باشيد.

مشاوره رايگان کاشت نهال

نهالستان اکين نهال در مياندوآب با مجوز رسمي از جهاد کشاورزي خدماتي همچون خريد نهال گردو و فروش نهال هاي شناسنامه دار را با ضمانت بازگشت کالا در اختيار باغداران قرار ميدهد.
علاوه بر فروش نهال هاي انگور، بادام و گردو، از ديگر خدماتي که در نهالستان اکين نهال انجام مي‌شود، ارائه مشاوره به کشاورزان عزيز براي کاشت نهال و راه اندازي و احداث باغ است.
نهالستان اکين نهال در تمام روزهاي هفته و در تايم کاري به سوالات شما در زمينه کاشت نهال پاسخ خواهند داد، براي کسب اطلاعات بيشتر با ما در ارتباط باشيد.

نهال گردو يکي از محبوب ترين و پر سود ترين ارقام در کشور ميباشد، کاشت و بهره برداري اصولي از اين درخت ميتواند تضمين اقتصادي مناسب را داشته باشد. پس با ما همراه باشيد براي کسب اطلاعات بيشتر.

نحوه کاشت نهال گردو

بعد از خريد نهال نوبت به احداث باغ گردو و مراقبت‌هاي بعد از آن مي‌رسد. نحوه کاشت درخت گردو داراي نکات مهمي است که در صورت عدم رعايت اصول و شيوه صحيح کاشت نهال، نتيجه مطلوب و قابل قبولي بدست نخواهيد آورد. اما شما با رعايت اصولي که در اين مقاله از سايت نهالستان اکين نهال ذکر مي شود، بهترين نحوه کاشت نهال گردو را فرا خواهيد گرفت.
آموزش روش کاشت نهال گردو در گلدان به اين مقاله اضافه شد.

کاشت نهال گردو در پاييز

بهترين فصل کاشت گردو در پاييز است چون ريشه گياهان به هواي خنک نياز دارند. همچنين در فصل پاييز و زمستان بارندگي زياد است و نياز آبي گياهان که در اوايل کاشت بسيار زياد است، برطرف مي‌شود.

نحوه کاشت نهال گردو

نحوه کاشت درخت گردو به اين شکل است که يک شب قبل از کاشت نهال، بايد آن ها را در آب قرار داده تا به اندازه کافي عمليات آبگيري توسط ريشه ها صورت پذيرد.
به ريشه ها خوب نگاه کنيد. اگر قسمتي از آن صدمه ديده، آن را با قيچي جدا و هرس کنيد. توجه داشته اشيد که ريشه ها هنگام تهيه سالم و سلامت باشند.

فاصنکته بسيار مهم در کاشت نهال گردو اين است که ريشه هاي نهال نبايد در معرض نور و هوا بگيرند، اگر زمان بيشتري براي عمليات چاله نياز داريد، حتما حواستان به اين نکته درباره ريشه ها باشد.
براي جلوگيري از قرارگيري ريشه با نور و هوا، دور آنها را با کيسه پلاستيکي سياه پوشانده يا بصور موقت در درون خاک يا ماسه قرار دهيد.له کاشت نهال را ?×? در نظر بگيريد و عمق چاله ها رو ?? سانت و عرض چاله ها رو ?? سانت بزنيد.

ته چاله يک بيل کود پهن کهنه با خاک قاطي کنيد و نهال را وسط چاله گذاشته و چاله را پر از خاک کنيد و يک سطل آب براي هر نهال بريزيد. در اين مرحله کود شيميايي و … نزنيد.
دقيقا اوايل فصل بهار، از سر نهال ?? سانت با قيچي بزنيد و سپس با چسب باغباني بپوشانيد. به اين فکر نباشيد که نهال کوچک مي شود بلکه به فکر رشد خوب اندام هاي رويشي نهال باشيد.

از اوايل فروردين ماه تا اواخر ارديبهشت ماه هر دوازده روز يک بار و از اواخر ارديبهشت ماه تا اواخر شهريور ماه هر هفته يک بار آبياري کنيد. دقت کنيد هر نهالي که کاشته مي شود، سال اول و دوم به خوبي آن را آبياري کنيد.

اگر فضايي که در آن کاشت نهال را آغاز کرده ايد در معرض بادهاي فراوان و سنگين است، در کنار نهال خود، چوب يا چوب هايي را در زمين فرو برده و آن را به نهال خود ببنديد.
اين عمل باعث مي شود که بادهاي شديد، به نهال آسيب نرسانند، گاهي ممکن است تا چند سال اين چوب ها، به نهال ها بسته بمانند.

روش کاشت نهال گردو در گلدان

روش کاشت نهال گردو در گلدان به اين صورت است که در قدم اول بايد گردوهاي سالم را به مدت 48 ساعت داخل آب نگه داري کرد. پس از اين مدت يک شکاف بالاي گردوها ايجاد کنيد.

حال نوبت به انتقال گردوها به داخل ظرف مي رسد. قبل از آن بايد ظرفي را با سنگ ريزه ها پر کنيد و گردوهاي مرطوب را روي سنگريزه ها بريزيد و روي آن‌ها يک دستمال مرطوب قراردهيد تا رطوبت به تمام گردوها برسد. براي اطمينان از اين مورد مي توانيد با آبپاش روي گردوها مقداري آب اسپري کنيد.

ظرف آماده شده را به مدت 1 ماه تا 45 روز کنار بگذاريد تا گردوها جوانه بزنند. پس از اين که گردوها جوانه زدند آن ها را به درون خاک منتقل کنيد و شاهد به بار نشستن گردوها باشيد. اين روش کاشت نهال گردو در گلدان بود که خيلي از همراهان نهالستان اکين درخواست آموزش آن را داشتند.

بهترين زمان کاشت نهال گردو

فصل پاييز زمان کاشت نهال گردو است. اگر بخواهيم به طور دقيق بهترين زمان کاشت نهال گردو را بيان کنيم، از اواخر فصل پاييز تا اوايل فصل بهار است. در اين زمان شرايط خاک و آب و هوا شرايط خوبي را براي کاشت نهال گردو دارد. با توجه به حساسيت نهال ها به سرما در فصل زمستان اقدام به کاشت نهال گردو نکنيد.

اقدامات مهم بعد از کاشت نهال گردو

حال که با نحوه کاشت درخت گردو آشنا شديد بايد بدانيد که بعد از کاشت نهال، اگر اين کارها را انجام ندهيد، نهال‌هاي خود را از دست مي‌دهيد.

?? کار اول: پس از کاشت نهال گردو چند ضربه محکم به زمين بزنيد تا خاک در محل سفت شود يا با جفت پاهايتان چاله نهال را سفت کنيد.

?? کار دوم: بعد از سفت کردن، درخت کاشته شده را حداقل ?? ليتر آب بدهيد. پس از يکي، دو ساعت از کاشت درخت، دوباره آن را آبياري کنيد. واقعا نمي توان ميزاني را براي آبياري همه نهال ها و در همه اقليم ها بيان کرد اما بايد آن را مرتب و با توجه به آب و هواي منطقه و نياز گونه درخت آبياري کنيد.

?? کار سوم: حتما در موقع کاشت نهال هاي اسفندماه، سرزني نهال را فراموش نکنيد. اگر نهال ها را سرزني نکنيد، احتمال خشگيدگي بالاست چون سرزني نهال باعث تحريک ريشه شده و نهال را مجبور به رشد مي کند.

اگر تا بحال سرزني انجام نداده ايد، براي نهال هاي ميوه از پيوند به بالا ?? سانت سرزني بصورت مورب بزنيد و بعد چسب باغباني به محل زخم بزنيد.

آبياري نهال گردو يکي از کارهاي مهم در زمان نگهداري و مراقبت از درخت گردو است. براي آشنايي بيشتر با ميزان ابياري نهال گردو، مقاله آبياري درخت گردو را مطالعه کنيد.

شرايط کاشت درخت گردو | شرايط کاشت نهال گردو

5 نکته مهم در شرايط کاشت درخت گردو وجود دارد که بدون توجه به آن‌ها کاشت و پرورش نهال گردو ممکن نيست.

  1. ارتفاع از سطح دريا

ارتفاع بالاتر از سطح دريا به معناي سردتر بودن منطقه جغرافيايي است. اگر در اين مناطق قصد کاشت نهال گردو را داريد، بايد ارقام مقاوم را انتخاب کنيد. خريد نهال گردو چندلر براي اين مناطق مناسب است.
اگر در ارتفاع ???? تا ???? متر قصد کاشت درخت گردو را داريد، نهال گردو فرنور گزينه مناسبي است. گردوي مناسب ارتفاع 2000 متر فرنور است.

  1. ديرگل يا زود گل

نکته مهم ديگر در خريد نهال گردو دقت به ديرگل يا زود گل بودن نهال است. نهال هاي دير گل براي مناطق سرد مناسب‌تر هستند.

  1. زود بازده يا دير بازده

برخي از نهال‌هاي گردو مانند نهال گردو ژنوتيپ اکين نهال در سال اول شروع به محصول دهي مي‌کنند. برخي ديگر مانند نهال گردو چندلر، نهال گردو فرنور، نهال گردو پدرو و… نيز در سال اول و دوم شروع به محصول‌دهي مي‌کنند.
ميزان برداشت گردو آن‌ها در سال حدودا ?? تا ??? کيلوگرم گردوي خشک است.

  1. خاک مناسب
  1. درخت گردو در اکثر خاک‌ها به دليل مقاوم بودن قابليت رشد را دارد. خاک هاي شني و يا لومي، گزينه بسيار مناسبي براي کاشت درمقاومت در برابر آفات و بيماري ها

خاک مناسب براي کاشت نهال گردو

اولين نکته اي که درمورد بهترين مکان براي کاشت گردو بايد به آن دقت نمود، زمين و خاک آن است. زميني که قرار است در آن نهال گردو کاشته شود بايد داراي خاک حاصلخير و غني باشد.
اگر فضاي زمين باغچه مانند است، بايد دقت کنيد که زمين عاري از هرگونه گچ، سيمان و بقاياي ساختمان باشد. سپس کاري که بايد انجام شود، غني کردن زمين و خاک مکان مربوطه است.

براي غني کردن خاک مناسب براي کاشت نهال گردو بايد مقداري خاک زراعي مرغوب از زمين زراعي يا مکاني مشابه تهيه کرد و سپس آن را با کود حيواني پوسيده به همراه ماسه به مقداري که حداقل يک متر و نيم از ارتفاع باغچه را در بر بگيرد، مخلوط کرد.

خاک مناسب براي کاشت نهال گردو

بايد توجه داشت اگر مقدار ماسه بيشتر از يک متر و نيم باشد، بهتر است. زيرا ريشه درختان، بيشتر از يک مترو نيم در اعماق زمين فرو مي روند که يکي از نکات بهترين مکان براي کاشت گردو نيز دقت به همين موضوع است.

تفاوت خاک زراعي مرغوب با نامرغوب

خاک زراعي خوب داراي رنگ تيره بوده و از قهوه اي و قرمز به سمت تيره و سياهي نزديک است. حتما دقت کنيد که خاک تهيه شده مرغوب باشد و از سطح زمين (حداکثر 30 سانتي متر) جمع آوري شود.

تفاوتلازم است بدانيد که خاک زراعي نامرغوب رنگي کمرنگ و متمايل به زردي و خاکستري دارد و در حالت خشک، چسبنده بوده و از هم جدا نمي شود، اما خاک زراعي مرغوب علاوه بر خصوصيات رنگي تيره که در بالا ذکر شد، به اين شکل است که اگر در مشت فشرده شود، ذرات آن بهم مي چسبد و با يک ضربه کوچک نيز از هم جدا شده و پودر مي شود.

عمق چاله براي کاشت نهال گردو

در کاشت نهال درختاني که ريشه طويل و درازي دارند مثل گلابي و نهال گردو پيوندي، نياز است که عمق و عرض چاله آن ها بيشتر باشد که مقدار و حدود آن 0.5 متر و عمق 75 سانتي متر است.

نکته: توجه داشته باشيد اين مقدار براي خاک بدون سنگلاخ مناسب است. در غير اين صورت براي رعايت اصول و شيوه صحيح کاشت نهال گردو، عمق آن را بايد بيشتر و حدود 2 متر افزايش دهيد.

در باغ ها بهتر است که چاله نهال گردو عميق تر باشد، زيرا نم و رطوبتي که در فصل بهار در چاله ها بوجود مي آيد، باعث تکثير موجوداتي ريز مي شود که بسيار براي خاک و نهال مفيد است.

نکات مهم در کاشت نهال گردو

  • محل قرار گيري پيوند بسيار مهم است. بعد از کندن خاک براي کاشت نهال گردو و آماده سازي شرايط مناسب کاشت، محل پيوند بايد حدود 15 سانتي متر از سطح خاک بالاتر باشد تا ريشه ها به طور مرتب در خاک قرار گيرند و درهم تنيده نشوند.
  • معمولاً مقداري خاک به شکل کله قند در انتهاي چاله نهال ريخته شده و ريشه هاي نهال را به طور مرتب روي آن قرار ميدهند. ريشه ها با خاک زهکشي پوشانده شده و مي توانيد ناحيه اطراف نهال ها را در يک کاسه شکل دهيد تا آب به خوبي حل گشته و در نهايت جذب ريشه شود.
  • نهال را عمود بر سطح زمين قرار دهيد و بررسي کنيد که از دو طرف نيز يکسان و تراز باشد.
  • قبل از آب دادن، معمولاً خاک اطراف گياهچه با يک ضربه پا فشرده گشته و فوراً آب گيري انجام مي شود. از آن پس بايد نهال ها آبياري شوند تا گياه ريشه هاي جديدي توليد کند و بيشترين ميزان رطوبت خاک را داشته باشد.

نکات مهم در کاشت نهال گردو

  • ارتفاع چاله ها بهتر هست ?? سانت و قطر ?? سانت باشد.
  • از ريختن کودهاي حيواني نپوسيده به شدت خودداري کنيد. (براي تقويت رشد بيشتر اندام هاي رويشي از اواخر فروردين ماه کودهاي شيميايي اطلاع خواهيم داد تا استفاده بکنيد)
  • دقت شود محل پيوندها حتما ?-?? سانت بالاتر از سطح خاک باشد.
  • موقع کاشت نهال گردو بايستي به شاخه اصلي (رنگ محافظ تنه) با قلم مويي رنگ آميزي بکنيد. اين رنگ را ميتونيد از محصولات کشاورزي تهيه کنيد.
  • براي زمين‌هايي که طريقه آبياري درخت گردو بصورت غرقابي است و قطره اي نيست، حتما براي هر نهال تشتک درست بکنيد تا موقع آبياري نهال گردو، آب با تنه نهال برخورد نکند و باعث آفت و پوسيدگي طوقه نشود.
  • آبياري نهال گردو بلافاصله پس از کاشت بايد انجام شود.
  • فواصل استاندارد براي کاشت نهال هاي مجموعه اکين نهال به ترتيب زير است:
    کاشت گردو پيوندي: ?×? متر
    کاشت گردو ژنوتيپ: ?×?
    کاشت انگور: ?×?.?
    کاشت بادام: ?×? يا ?×?
    کاشت گيلاس، آلبالو و زردآلو: ?×? يا ?×?
    کاشت سيب، گلابي و به: ?×?
    کاشت هلو و شليل: ?×?

چالکود درخت گردو

زماني که درخت در حالت استراحت و خواب زمستانه است (يعني از اواسط پاييز تا اواخر زمستان) چالکود درخت گردو را مي توان انجام داد.
چالکود را بايد در قسمت سايه انداز درخت و با عمق چاله ?? سانت ايجاد کرد که در ويديو به طور دقيق، محل ايجاد چالکود نشان داده شده است.
مناسب ترين کود براي چالکود (محتويات چالکود) کود پوسيده گاوي و کود گوگرد بنتونيت دار است

نکات بسيار مهم درباره چال کود درختان

در ادامه دو نکته مهم که سؤال بسياري از باغداران عزيز است را موردبررسي قرار مي‌دهيم.

داخل چال کود چي بريزيم؟

يکي از مهم‌ترين عناصري که در خاک است مواد آلي است که در کودهاي دامي و ورمي کمپوست وجود دارد.
بهترين موادي که مي‌توان داخل چال کود ريخت، ورمي کمپوست است. البته ورمي کمپوست نسبت به کود دامي تا 5 برابر گران‌تر است ولي به همان اندازه کيفيت و مزاياي بيشتري دارد. اما اگر صرفه اقتصادي ندارد مي‌توانيد از کود دامي کاملاً پوسيده استفاده کنيد.

آيا مي‌توان کود را نپوسيده داخل چال کود بريزيم؟

به دو دليل نمي‌توان کود نپوسيده را داخل چال کود ريخت.

اول اينکه که فعاليت پوسيدن گرمازا است، وقتي کود نپوسيده داخل چال کود بريزيد اين گرما کنار ريشه ممکن است، ريشه را بسوزاند.

دوم اينکه براي پوسيدن نياز به نيتروژن است و نيتروژني که قرار است ريشه مصرف کند، کود براي پوسيدن خودش استفاده مي‌کند.

رمز پويايي نهال

براي موفقيت در کاشت نهال گردو ابتدا ريشه آن ها را قبل از کاشت، به مواد چسبنده و ضد عفوني کننده آغشته مي کنند. به اين فرايند پراليناژ گفته مي شود. يک بشکه 100 ليتري تهيه کنيد و درون آن آب بريزيد.

سپس 6 کيلوگرم پهن الک شده و 9 کيلوگرم رس الک شده به همراه 31 گرم سم قارچ کش مثل بنوميل را با آن مخلوط نماييد. قبل از کاشت نهال خود، ريشه ها را به آين ماده آغشته کرده و سپس فرايند کاشت را ادامه دهيد.

مهم ترين فوايد پراليناژ

مهم ترين مزاياي اجراي پراليناژ اين موارد است:

حفاظت فيزيکي از ريشه‌ها

جلوگيري از کاهش رطوبت و خشکيدگي ريشه‌ها در طي عمليات انتقال و کاشت نهال

به وجود آمدن فضايي رابط ميان ريشه و خاک (فضاي ايجاد شده باعث بهبود تبادل مواد غذايي و آب ميان ريشه و خاک مي‌گردد)

جذب رطوبت و حفظ آن توسط ريشه‌هاي جوان

تحريک رشد ريشه که منجر به حيات و مستقر شدن نهال در خاک مي گردد

جمع بندي؛ کاشت درخت گردو

همان طور که ميدانيد بهترين آب و هوا و شرايط براي پرورش نهال گردو، آب و هواي سردسيري و زمستاني است.
بعد از اينکه بهترين نهالستان را براي خريد محصول مورد نظر خود انتخاب کرديد، ميتوانيد از مشاورين و مهندسين کشاورزي نهالستان مورد نظر براي کاشت هر چه بهتر محصول خود کمک بگيريد تا بتوانيد در سريع ترين زمان ممکن بهترين محصول و با باردهي بالا را داشته باشيد.

مشاوره رايگان کاشت نهال

نهالستان اکين نهال در مياندوآب با مجوز رسمي از جهاد کشاورزي خدماتي همچون خريد نهال گردو و فروش نهال هاي شناسنامه دار را با ضمانت بازگشت کالا در اختيار باغداران قرار ميدهد.
علاوه بر فروش نهال هاي انگور، بادام و گردو، از ديگر خدماتي که در نهالستان اکين نهال انجام مي‌شود، ارائه مشاوره به کشاورزان عزيز براي کاشت نهال و راه اندازي و احداث باغ است.
نهالستان اکين نهال در تمام روزهاي هفته و در تايم کاري به سوالات شما در زمينه کاشت نهال پاسخ خواهند داد، براي کسب اطلاعات بيشتر با ما در ارتباط باشيد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 153
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • بازدید امروز : 19
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 20
  • بازدید ماه : 382
  • بازدید سال : 621
  • بازدید کلی : 6545
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی